Velen kijken er elk jaar weer naar uit, de dagen worden weer langer, de vogeltjes gaan weer fluiten en als het een beetje mee zit wordt het ook nog eens lekker weer. De zomertijd! Van het woord alleen al krijg je meer energie. Maar hoe kunnen we het slapen nu het beste aanpakken? Moeten we het maar gewoon negeren en doorgaan zoals we het nu doen of zijn er toch nog wat tips die we in kunnen zetten om de overgang wat soepeler te laten verlopen?

Zoals bij de meeste dingen in het leven heb je voorstanders en tegenstanders. Het beeld dat veel mensen hebben bij slaaptraining is slecht. Met name het woord training is vaak een heet hangijzer. Een kind train je niet, een hond train je. Daarom gebruik ik ook liever het woord slaapcoaching. Maakt een woord het proces een stuk makkelijker? Daar is eigenlijk niet echt een antwoord op te geven. Het is de methode en de slaapcoach die het proces makkelijker of moeilijker maakt en niet het woord.

Het is lekker weer, gezellig! Het zwembad staat buiten, lekker BBQ-en met vrienden, één en al gezelligheid. Maar bij jou, als papa of mama van een mogelijk toch al niet al te beste slaper, zakt de moed al weer in de schoenen. Het is dan wel gezellig, maar je ziet dat je kind eigenlijk al wel genoeg gezelligheid heeft gehad en waarschijnlijk al wel had moeten slapen. Maar goed het is zo, moet kunnen toch? Je kind slaapt vast morgen uit, omdat hij vandaag laat naar bed is….toch? [lees meer]

Vandaag (dinsdag 20 juni 2017) staat er in het Eindhovens Dagblad een stuk over mijn werk. Voor dit artikel is een interview gehouden met Linda van de Ven – Verberne, de mama van Joey.

Begin januari heeft Linda contact met me gezocht. Joey werd op dat moment meerdere keren per nacht wakker en sliep bij de ouders in bed. Het naar bed gaan van Joey was uitgelopen op een moment van stress. En die stress slaat dan natuurlijk over op Joey en daar wordt het slapen dan natuurlijk ook weer niet beter van. Ze hadden op dit moment al van alles geprobeerd. Ze waren bij de huisarts geweest, bij de osteopaat en er was zelfs al iemand geweest die naar de wateraders had gekeken. Helaas heeft dit allemaal niet het gewenste resultaat opgeleverd.

Eén van de vragen uit het intakeformulier is “Hoe zou je het temperament van je kind omschrijven?”. Eigenlijk zijn de antwoorden hierop vaak wel een beetje hetzelfde. Natuurlijk omschrijft de ene papa of mama het anders dan de andere papa of mama, maar eigenlijk staat er meestal wel een van de volgende kreten:

Je kunt op heel veel plekken informatie vinden over wat nu het beste is voor je kind. Of het nu over slapen gaat, over voeding of over de opvoeding. Zoveel dat je door de bomen vaak het bos niet meer ziet en je weet dus eigenlijk gewoon niet meer weet wat het beste is voor je kind. En wat is nu het beste? Zit er in alle informatie die je op internet en in boeken vindt niet een kern van waarheid? Ik denk van wel! Maar om dit toe te passen op je eigen situatie en dan de juiste keuzes te maken en dan nog belangrijker het volhouden, dat is een verhaal apart! En daarbij kan een Kinderslaapcoach je helpen!

Normaal gesproken is je kind eigenlijk best een goede slaper. Natuurlijk zit er wel eens een dagje bij dat het wat minder goed gaat, het is tenslotte nog maar een kind. Maar wat is er nu dan toch aan de hand? Eigenlijk is er niks bijzonders gebeurd en ineens slaapt je kind slecht. Dan kan het zijn dat je kind te maken heeft met een slaapregressie. Slaapregressies zijn zwaar, niet alleen voor je kind, maar voor het hele gezin. Gelukkig hebben de meeste kinderen (niet alle, maar de meeste) niet van elke slaapregressie evenveel last.

“Het is ochtend, of ja ochtend, voor je gevoel is het nog midden in de nacht. Je kijkt op de wekker en ziet dat je gevoel klopt, het is pas 5 uur. En wat hoor je nou? Oh nee je kind is alweer wakker en ook jouw dag begint dus nu. Met heel veel moeite sleep je jezelf uit bed en gaat met je kind naar beneden, want tja, niet heel het huis hoeft nu al wakker te worden.”

Wanneer?

Laat ik eerst eens beginnen met wanneer schakel je een kinderslaapcoach in. Eigenlijk is het antwoord daarop niet eens zo heel erg moeilijk. Op het moment dat je kind problemen heeft met slapen en het lukt je zelf niet om ze op te lossen, dan schakel je een slaapcoach in! Er is geen regel voor op welk moment dit is. Het is je eigen gevoel. De ene ouder heeft dat punt bereikt nadat het kind een week of twee slecht slaapt en de andere ouder heeft dat punt misschien pas na 2 jaar bereikt. Hoe kan dit nou? Is jouw kind een veel slechtere slaper? Ben je een slechte moeder of vader als jij sneller dit punt bereikt hebt dan je buurvrouw? Is zij een super moeder en jij niet? Allemaal vragen met maar één antwoord. Natuurlijk niet!

Slaap is ontzettend belangrijk voor ons allemaal, vooral voor kinderen. Zodra kinderen te weinig slapen, gaan ze last krijgen van allerlei klachten. Sommigen kun je direct opmerken en enkele andere klachten herken je pas later of misschien denk je wel helemaal niet aan de relatie tussen de klachten die je kind ervaart en een slaaptekort. Denk bijvoorbeeld maar eens aan een hyperactief kind, mogelijk is dit een kind dat last heeft van slaaptekort en zouden de klachten stukken minder kunnen worden op het moment dat je kind voldoende slaapt op een dag.

De overgang van twee naar één slaapje is een belangrijke fysieke en psychologische overgang. Bijna alle kinderen kennen wel de fase dat één slaapje nog niet genoeg is, maar dat twee slaapjes er eigenlijk net te veel zijn, waardoor ze ’s avonds heel moeilijk en te laat in slaap vallen. Het enige dat we eraan kunnen doen, is de overgang proberen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Maar zelfs in het beste geval heeft je kind er een week of 2 tot 3 last van.

Vaak proberen de ouders de ochtend en middagslaap te snel samen te voegen. Veel ouders laten hun twaalf maanden oude baby twee tot drie uur slapen in de ochtend. Het gevolg hiervan is dat je kind weigert om te gaan slapen in de middag en het daarna nooit zal redden tot bedtijd en dus aan het einde van de dag in zal storten.

Wat zijn nou eigenlijk nachtangsten? Nachtangsten zijn er ineens: intens en eng! Ze stoppen vaak ook weer ineens. Gelukkig maar, want nachtangsten zijn voor de ouders vaak angstiger dan voor het kind. Het is ontzettend beangstigend voor ouders dat je kind ineens, kort nadat het in slaap is gevallen, begint te schreeuwen. Wanneer een kind een nachtangst meemaakt, dan zijn ze vaak aan het schreeuwen, lijken ze bang en dat wil je als ouders natuurlijk niet meemaken. En dan is er de vraag: is het wel een nachtangst of is het een nachtmerrie? Hoe herken je nou het verschil?

Veel ouders hebben de vraag: “Hoeveel uur zou mijn kind nou eigenlijk moeten slapen?”. Ik kan natuurlijk in deze blog geen kindspecifieke antwoorden geven. Ik ga wel een aantal richtlijnen geven. Maar let op: dit is alleen van toepassing op gezonde kinderen die geen groei- of ontwikkelproblemen hebben.

Je wilt je baby na de geboorte waarschijnlijk het liefste de hele dag bij je houden, ook als je kind moet slapen. Er zijn verschillende keuzes die je nu kunt maken. Het belangrijkste is nu om de keuzes te maken die bij jou en je gezin passen. Laat je hierin niks opdringen door anderen en laat je ook zeker niet vertellen wat je wel en niet moet doen. Iedereen mag hierin eigen keuzes maken. Alleen wil je er natuurlijk wel voor zorgen dat je een keuze maakt die veilig is voor je kind.

De tips die ik hieronder geef kunnen je helpen met het maken van de juiste keuzes voor je kind en natuurlijk voor jou.

Je hoort steeds vaker dat slaapcoaching gepaard gaat met heel veel huilen. Vaak is het advies “laat maar huilen, ze vallen vanzelf in slaap”. Veel mensen gaan er daarom vanuit dat slaapcoaching de band tussen ouders en het kind verstoort. Wat veel ouders zich niet realiseren is dat slaapcoaching juist de band tussen ouder en kind kan versterken.

Ik denk dat er op internet zoveel informatie te vinden is over een verstoorde ouder-kind band, dat ouders niet meer de waarheid niet meer van fabels kunnen onderscheiden. Een feit is dat baby’s huilen! Ze huilen wanneer ze een schone luier nodig hebben, ze huilen als ze honger hebben en ze huilen als ze niet weten wat er gebeurt. Als de omstandigheden veranderen (zoals bijvoorbeeld wanneer je kind bij een vreemde op schoot wordt gelegd), dan gaat je kind huilen. 

Een nieuw jaar, nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden, ik ga ervoor, jullie ook?

Ik wens jullie allemaal een gelukkig en uitgerust 2017!

Als ouders moet je ontzettend veel keuzes maken, zoals bijvoorbeeld: wat geven we onze kinderen te eten? Welke school is het beste? Gebruiken wel of geen speentje? En dan hebben we natuurlijk nog alle keuzes die te maken hebben met slaap. 

Wanneer je kind niet goed slaapt, dan ga je er als ouder vaak vanuit dat het een fase is waar je doorheen moet, dat het vanzelf wel beter zal gaan. Maar eigenlijk is het zo dat je kind moet leren om zelf in slaap te vallen en daarbij heeft je kind jouw hulp nodig!

Vaak krijg je als ouders ontzettend veel aanwijzingen van andere ouders, iedereen weet de oplossing voor de slaapproblemen van jouw kind! Maar eigenlijk kijkt niemand naar jouw kind en naar jullie totale gezin. Het resultaat is vaak dat je al van alles geprobeerd hebt en alles maar even of eigenlijk niet werkt. Ik ga samen met jullie kijken naar dé oplossing die past bij jullie omstandigheden!

Veel ouders denken dat ik, als kinderslaapcoach, ga vertellen dat je je kind maar moet laten huilen, want dan valt je kind vanzelf in slaap. Ik dacht toen mijn dochter klein was ook dat dit de enige oplossing was. De slaapcoaching die ik jullie bied, geeft jullie ondersteuning tijdens de coaching, een duidelijk schema en de mogelijkheid om je kind te ondersteunen tijdens de coaching van je kind. Je kind leert om zelf in slaap te vallen en in slaap te blijven.

Maar je vraagt je nu vast af, waarom werkt deze methode nu wel? Hieronder geeft ik je 5 redenen: