Een kinderslaapcoach inhuren slim of onzin?

Zoals bij de meeste dingen in het leven heb je voorstanders en tegenstanders. Het beeld dat veel mensen hebben bij slaaptraining is slecht. Met name het woord training is vaak een heet hangijzer. Een kind train je niet, een hond train je. Daarom gebruik ik ook liever het woord slaapcoaching. Maakt een woord het proces een stuk makkelijker? Daar is eigenlijk niet echt een antwoord op te geven. Het is de methode en de slaapcoach die het proces makkelijker of moeilijker maakt en niet het woord.

Zo heb je ook bij bijvoorbeeld voetbaltrainers die echte tirannen zijn en zijn er ook voetbaltrainers die op een leuke gezellige, maar wel duidelijke manier hun team begeleiden. Is het resultaat anders? Dat weet eigenlijk niemand, alleen de weg naar het resultaat is wel degelijk anders. De kans dat er spelertjes stoppen bij een tiran als trainer is natuurlijk veel groter.

Wat heeft dit nu met slaapcoaching te maken? Nou het belangrijkste is dat je een coach kiest die bij je past en samen met jullie een methode kiest die bij jullie past. Een goede coach weet hoe jullie het beste aan de slag kunnen gaan en sleept jullie er doorheen op het moment dat het moeilijk is, geeft aanwijzingen op het moment dat het even tegen zit of het resultaat nog niet is wat je ervan hoopt. Samen neem je alle hobbels, maar ook vier je samen de successen.

Slapen is een aangeleerde vaardigheid.

Om als voorbeeld het voetballen maar weer te nemen: Voetbal kun je leren. En nee, ook met veel trainen komen we niet allemaal in het Nederlands dames- of herenteam. Maar wel kunnen we allemaal, indien medisch mogelijk en met wat trainen, een lekker balletje trappen bij de recreanten en er plezier in hebben.

Zo ook met het slapen. Niet elk kind of elke volwassene slaapt even lang. En we vallen ook niet allemaal meteen in slaap op het moment dat we het kussen raken. Wel kunnen we allemaal leren om zelf te gaan slapen, maar ook hier is weer belangrijk om erbij te vermelden “indien medisch mogelijk en met behulp van trainen”. Ook zijn natuurlijk de slaapomstandigheden van belang. Je kunt namelijk ook niet goed voetballen met een lekke bal of op een hobbelveld, dus is slapen ook lastiger op het moment dat de slaapomstandigheden moeilijker zijn.

Waarom is slaapcoaching niet slecht voor je kind?

Het ene kind kan nu eenmaal makkelijker zelf in slaap vallen dan het andere. Om maar weer de vergelijking te maken met het voetbal; het ene kind heeft minder training nodig om goed te kunnen voetballen en de ander heeft veel training nodig en komt nooit verder dan de recreanten. Maar wat dan eigenlijk nog belangrijker is, is de vraag wie er gelukkig is. En dat zijn ze hopelijk allebei. Want als je blij bent met het resultaat dat je bereikt hebt en je doet hetgeen graag, dan ben je altijd de winnaar.

En ook met het slapen zijn we dus op zoek naar allemaal winnaars!

Maar hoe krijg je nu een slaapkampioen? Je helpt je kind met het aanleren van de vaardigheid slapen. Maar hoe doe je dat nu? Op het moment dat je kind goed slaapt, je kind is uitgeslapen overdag en het ontwikkelt zich goed, dan hoef je helemaal niks te doen. Behalve natuurlijk te genieten van jouw slaapkampioen!

Maar wat nu als je kindje helemaal niet gelukkig is, moe, boos, verdrietig, chagrijnig en dat allemaal omdat je kindje niet genoeg slaapt? Schakel dan de hulp in van een slaapcoach. Het is niet erg om hulp in te roepen op het moment dat jij je kind niet meer verder kunt helpen. Dit doe je met voetbal toch ook. Ik ben zelf trainster geweest van de mini’s toen mijn zoontje begon met voetballen. Heel leuk om te doen, maar toen mijn zoontje naar de F overging heb ik de trainingen toch maar mooi overgelaten aan iemand die er net iets meer van wist. En niet omdat ik het slecht deed als trainster, nee, maar wel om mijn zoontje de kans te geven om zich verder te ontwikkelen en daardoor dus ook het plezier in het voetballen te behouden. Want als ik trainster was gebleven, dan was de F misschien nog goed gegaan, maar bij de E hadden ze waarschijnlijk elke wedstrijd verloren en daarmee ook het vertrouwen in zichzelf, het team en de sport.

Zo dus ook met slaapcoaching, een slaapcoach zorgt ervoor dat jij, je partner en je kind(eren) een slaapteam zijn. Waarbij de ouders (de verdedigers) de koers bepalen, en zij zijn er altijd om op terug te vallen. Het kind (de aanvaller), die zorgt voor de doelpunten en daarmee voor de winst. En dan is er nog de slaapcoach (de coach), die samen met de ouders zorgt voor de basis en is die er altijd is om op terug te vallen. Samen (als team) kunnen we het verschil maken!

Wat levert slaapcoaching nou eigenlijk op?

Een uitgerust kind! Een uitgerust kind is een blij kind. En een blij kind zorgt voor blije ouders. Je kind bouwt tijdens het coachingstraject het vertrouwen op dat het zelf kan en mag gaan slapen, maar dat de ouders er altijd voor ze zijn als het echt nodig is en het zelf slapen even niet lukt, bijvoorbeeld als ze ziek zijn. Dit is natuurlijk ontzettend goed voor het zelfvertrouwen en voor het vertrouwen dat jij als ouder helpt bij het oplossen van de problemen.

Dus als je jezelf afvraagt of slaapcoaching de ouder-kind band zal veranderen, dan is het antwoord daarop volmondig “JA!”. Het zal niet alleen de band tussen jou en je kind veranderen, maar ook de persoonlijkheid van je kind zal veranderen. Je kind krijgt alleen maar meer vertrouwen in zichzelf en in jullie als ouders!

Moet ik me schuldig voelen omdat het me niet alleen lukt en ik een slaapcoach in moet huren?

Voel jij je schuldig als je opa vraagt om je kind te leren fietsen? Voel jij je schuldig als je de voetbaltrainer vraagt om je kind te leren voetballen? Voel jij je schuldig als je de juf op school vraagt om je kind Frans, Engels of Chinees te leren? Voel jij je schuldig als je iemand anders vraagt om die moeilijke wiskundesommen uit te leggen? Natuurlijk zijn deze vragen misschien nog niet van toepassing op je kinderen nu, maar ga jij je daar later schuldig om voelen? Als je eerlijk naar jezelf toe bent dan voel jij je hier echt niet schuldig over, dus waarom zou je jezelf wel schuldig voelen als je een slaapcoach inschakelt?

Vanaf wanneer kun je een slaapcoach het beste inschakelen?

Dit is een vraag waarop jij alleen het antwoord kunt geven. Ik krijg klanten waarvan de baby net 4 weken is en ik krijg klanten met kinderen van 5 jaar. Het punt waarop je baby, peuter of kleuter duidelijk last heeft van slaaptekort, slaapt op een plek waar jijzelf niet blij mee bent, alleen in slaap valt met jouw hulp of je ervaart een ander probleem omtrent het slapen van je kind, dan is dat het punt waarop je hulp moet zoeken. Samen met een kinderslaapcoach bepaal je of het verstandig en zinvol is om te starten met coachen, want het moet wel verstandig zijn om te starten en je kind moet er natuurlijk wel al klaar voor zijn, net als de ouders.

Een goede coach zal je zeggen wanneer dat moment er is, want als je met je 1-jarige zoon of dochter die net kan lopen het voetbalveld op loopt en vraagt wanneer hij of zij kan komen trainen, dan vertellen ze je ook dat het beter is om nog even te wachten. Maar waarschijnlijk zal die ene goede coach je wel wat tips geven, zodat je met je kleine wel lekker thuis met de bal alvast kunt oefenen, gewoon als voorbereiding, lekker ongedwongen spelen met een bal. Dus weet jij je geen raad? Schakel hulp in, al is het alleen maar om te weten waar je aan toe bent en te weten wat nu normaal is.

Wat is nu het antwoord op de vraag: Een kinderslaapcoach inhuren slim of onzin?

Voordat nu de reacties van de kritische medemens komen; nee, niet ieder kind vindt voetballen leuk. Het voetballen is maar een voorbeeld. Het voorbeeld had net zo goed ook met taekwondo, atletiek of welke andere sport of hobby kunnen zijn. Slapen is iets dat iedereen moet, dus zodra jij een probleem ervaart met het slapen van je kind, schakel dan iemand in die je kan helpen. Bij het vermoeden van een medisch probleem, ga je altijd naar een arts. Vermoed je een gedragsmatig probleem, dan is een kinderslaapcoach de juiste keuze.  

 

Vind je deze blog interessant, kijk dan verder op deze website voor meer interessante blogs of meer informatie over slaapcoaching. Wil je graag op de hoogte blijven van mijn toekomstige blogs? Like dan mijn facebook pagina www.facebook.com/dekinderslaapcoach. Bellen met vragen kan natuurlijk ook, ik ben te bereiken op telefoonnummer 06-12320496.

 

Maak een afspraak 

Of bel 06-12320496 voor meer informatie.