Wat elke ouder zou moeten weten over nachtangsten

Wat zijn nou eigenlijk nachtangsten? Nachtangsten zijn er ineens: intens en eng! Ze stoppen vaak ook weer ineens. Gelukkig maar, want nachtangsten zijn voor de ouders vaak angstiger dan voor het kind. Het is ontzettend beangstigend voor ouders dat je kind ineens, kort nadat het in slaap is gevallen, begint te schreeuwen. Wanneer een kind een nachtangst meemaakt, dan zijn ze vaak aan het schreeuwen, lijken ze bang en dat wil je als ouders natuurlijk niet meemaken. En dan is er de vraag: is het wel een nachtangst of is het een nachtmerrie? Hoe herken je nou het verschil?

Wat is een nachtangst?
  • Een nachtangst start meestal binnen 2 uur nadat je kind in slaap is gevallen.
  • Wanneer je kind een nachtangst meemaakt, lijkt je kind in eerste instantie wakker en overstuur. Maar eigenlijk is je kind nog steeds in slaap en niet aan het dromen.
  • Nachtangsten duren vaak tussen de 5 en 25 minuten.
  • Je kind is ontroostbaar tijdens een nachtangst.
  • Zweten en een verhoogde hartslag zijn niet ongewoon tijdens een nachtangst.
  • Nachtangsten komen voor tijdens NON-REM slaap (als je kind uit de diepe slaap komt).

Nachtmerries verschijnen normaal pas later in de nacht of in de vroege ochtend.

Wat veroorzaakt een nachtangst?

De nummer 1 oorzaak van een nachtangst is niet verrassend: een slaaptekort (of te laat naar bed gaan) kan het slaappatroon van je kind verstoren, dit kan leiden tot nachtangsten.
Andere oorzaken van nachtangsten kunnen zijn: het veranderen van het schema, reizen, ziekte, slaapapneu. Zelfs ontwikkelsprongen kunnen een oorzaak zijn.
Nachtangsten komen vaker voor bij jongens dan bij meisjes en ze komen maar voor bij 5% van alle kinderen. Als je vroeger vaak zelf last hebt gehad van nachtangsten, dan kan het zijn dat je kinderen er ook sneller last van hebben.
Nachtangsten ontstaan plotseling. Als ze vaker voorkomen dan 2 of 3 keer per week, dan is het belangrijk dat je stappen gaat ondernemen.

Kun je nachtangsten stoppen?

Het is mogelijk je kind te helpen om de nachtangsten te stoppen, maar het kost wel wat tijd.

  1. Start met het vervroegen van de bedtijd, 15 tot 30 minuten kan al genoeg zijn. Deze extra minuten slaap kunnen net genoeg zijn om de nachtangsten te stoppen.
  2. Houd in een logboek bij wanneer de nachtangsten voorkomen (tijd, datum, etc.). Log de tijd wanneer jij denkt dat je kind in slaap is gevallen en de tijd waarop de nachtangst is begonnen.
  3. Zodra je inzicht hebt gekregen in hoe vaak het voorkomt en je daadwerkelijk ziet dat de nachtangst begint binnen 2 uur nadat je kind in slaap is gevallen, dan kun je actie ondernemen.
  4. Maak je kind 15 minuten voordat normaal de nachtangst start rustig wakker. Je hoeft je kind niet helemaal wakker te maken, maar zorg er wel voor dat je kind van slaappositie wisselt, omrolt of mummelt in de slaap. Je moet dit ongeveer 10 dagen achter elkaar doen om het patroon te doorbreken.

Zorg er tijdens een nachtangst voor dat je kind zich niet kan bezeren en stel het gerust indien nodig. Houd er de volgende dag rekening mee dat je kind een verstoorde nacht gehad heeft en dus vermoeider en humeurig kan zijn.

Moet ik met mijn kind praten over de nachtangst?

Nachtangsten zijn vaak ontzetten angstig voor ouders, maar je kind weet er de volgende dag niks meer van. Daarom heeft het geen zin om dit met je kind te bespreken, aangezien je kind er alleen maar verward van kan raken en misschien zelfs wel angstig.

Vermijd enge televisieprogramma’s, films en boeken net voor het naar bed gaan.  Als je kind last heeft van een nachtangst, dan is het prima als je naar je kind toe gaat en zorgt dat je kind veilig is. Maar maak je kind niet wakker, dit kan er namelijk alleen maar voor zorgen dat de nachtangst langer duurt. Helaas moeten ze er gewoon doorheen. 

Als je over deze blog nog vragen hebt of je loopt er tegenaan dat je kind last blijft houden van nachtangsten of andere slaapproblemen, neem dan contact met me op. www.dekinderslaapcoach.nl.

Vind je deze blog interessant en wil je graag op de hoogte blijven van mijn toekomstige blogs? Like dan mijn facebook pagina www.facebook.com/dekinderslaapcoach.

 

Maak een afspraak 

Of bel 06-12320496 voor meer informatie.

 

 

Bron: Kim West - The Sleep Lady (http://www.sleeplady.com)